Wednesday 9 July 2008

~MiA dEmaM PAnaS~

Salam.

Hari ini nak kongsi cerita panjang sikit dari biasa (agaknyalah...)


Bila baca blog oli tadi wat aku teringatkan mia lila masa demam panas dulu (tahun 2007). masa nih umur dia baru 4 bulan, pertama kali kena demam panas. mula-mula mak aku kata mia lila bernafas macam orang tersedu, bernafas yang tersekat-sekat, bila mak aku intai buai mata dia mcm takde ape-ape tapi bila mak aku sentuh mia lila baru terasa hangatnya badan dia. dan-dan kol aku kat opis. pastu dari pagi sampai ke tghari mak aku kata mia lila tak bersuara, tak nangis mcm biasa, tak bercakap bahasa jerman macam biasa, sunyi sepi je..yang dengar cuma nafas semput-semput tuh. aku sempat gi toilet nangis dulu, yelah risau maaaa... aku doa kat ALLAH S.W.T. supaya jangan ambil anak aku dulu, jauhkanlah kecelakaan pada kitaorg sekeluarga (tapi berdoa dalam toilet afdal ke?... eeerrrkkk... tak sengaja laaa...). masa tuh bulan puasa, kelam kabut aku amek E/L 1/2 hari. sempat aku kol hubby bgtau & dia pun 1/2 hari. aku sampai je umah mak, hubby dah ada. benda pertama aku buat tegur mia lila... takde respon. badan tak gerak, mulut tak gerak, mata tak gerak, macam batang kayu...subhanallah!!! takutnya aku. mak aku suro bawak gi klinik, kitaorg bawak gi klinik famili taman tenaga, punyalah payah nak letak keta. sape2 yg tau area taman tenaga kat warung-warung makan tuh mesti tau betapa susahnya nak cari petak kosong. tapi alhamdulillah, walopon jauh sket tp ada petak kosong. hujan rebas laktu, berlari aku bawak mia lila. dalam hati aku kuat berdoa janganlah apa-apa pada mia lila. doktor kata panas giler & biasalah kena masuk ubat bontot, dapat stok ubat bontot untuk 5 hari tu pun guna bila panas naik balik. suhu mia lila dalam 39-40 darjah, eeerrrkkk... panas tau!! tak sanggup aku tgk mia lila nangis bila doktor masukkan ubat kat bontot dia surelah pedih kan!!


alhamdulillah turun sket suhu dia. tapi tak lama, aku rasa esok lusa tulat tuh naik mendadak balik. mak aku kol lagi, tapi kali nih balik keje aku ajak/paksa (cowiee bang, ma cian kat anak) laki aku bawak gi KPMC kajang, dengan mak aku sekali aku ajak teman. yelah, dia berpengalaman mesti gelabah kurang sket dari aku. dapat dokter lelaki. masuk ubat bontot juga, pastu dia ckp lah jgn kasi mia lila mandi, pakaikan baju lengan panjang. eerrrrkkk... cam tak betul je! aku pun dah risau jadi tak teringat nak tanya tu ini. macam tadi jugak dia tetap tak baik.


kali ke-3 aku & hubby amek cuti, gi KPMC sebab nekad nak jumpa pakar kanak-kanak. dokter pmpn, so dia tanya apa aku buat utk kurangkan pns mia lila? aku ckp lah dokter lelaki harituh suro jgn mandikan anak, pakaikan baju lengan pnjg kat anak... beristighfar dokter tuh. dia kata salah tuh!!! dia siap mintak nama dokter tu ko, aku pun kasilah...yelah, dia dokter maaa..takkan tak tau!!! so dokter pmpn nih suro aku mandikan mia lila kalo bole air paip jgn air suam, pastu pakaikan dia t-shirt lengan pendek & seluar pendek, lagi bagus kalo t-shirt & suar tuh lubang-lubang, pastu letak dekat dengan kipas tp jgn hala sgt tkt sesak napas pulak. pastu, bab ni yang menduga emosi aku sebagai seorang mama... dokter suro gi lab utk amek darah mia sbb nak tgk kot2 kena jangkitan kuman. aku bawaklah dia turun gi lab & baringkan dia. hubby taknak tgk sbb tak sampai ati.. abes aku?!! aku ni lagilah emo sbb aku yg lahirkan dia tp terpaksa ngadap jarum besar cucuk tangan dia... aku pergi jugak sbb kesiankan anak aku nnt sorang2 dlm tuh. masa dia nak cucuk tuh aku borak dgn mia lila ckp "lila kuatkan... isk... isk... takmoh nangis ye... isk.. isk.. srroooooootttt.... mama ada... lila kan kuat!". alhamdulillah, berkat bismillah yg org tuh baca sblm cucuk mmg mia lila "eeeekkkk" sket je memula pastu senyap. 3 hari lps tuh kitaorg dtg balik utk tau keputusan darah. mmg sah kene jangkitan kuman. masa datang kali ke-2 dulu mia lila dah sihat sket walopon sepanjang tggu giliran tuh dia meragam/melalak!!! lps-lps tuh alhamdulillah mia lila sihat seperti biasa.


jadi skrg mmg aku takut kalo mak aku sms/kol kat opis kata badan mia lila dedar/panas. sure cpt2 aku sms hubby & bawak mia lila gi klinik. semoga ALLAH S.W.T. jauhkan lagi dugaan penyakit berat macam nih utk aku & keluarga... mudah-mudahan.


nih lps gi klinik yg pertama, aku angkut jugak dia gi bazar ramadhan kat bandar tun razak tuh, sbb rasa badan dia dah kebah...tapi dia demam balik!!








tgk mia lila cam takde perasaan kan! macamana pon ko letakkan posisi dia, dia xkn bergerak. mungkin sendi2 sumer dah jem kot... alhamdulillah tak kena tarik2. masa nih aku betul berlawan dgn perasaan antara berlagak macam biasa dengan rasa nak tumbang tgk anak aku lembik sampai macam tu sekali...






yang nih malam sblm gi KPMC kali-2







No comments: