Thursday 12 June 2008

sebagai tanda berjimat-cermat saya telah melakukan perubahan drastik pada jadual pemakanan saya... kalau dulu saya beli sarapan dan mkn tghari dgn lauk yang ala kadar tapi masih berjumlah RM10 sehari, kini saya beli sarapan dgn kuantiti yang bnyk dgn sedikit tambahan lauk dan saya makan cuma suku utk sarapan dan selebihnya untuk tghari cuma berjumlah RM3 sehari... untungkan?!! cuma risiko yang perlu saya ambil ialah mcm tadi nasi goreng pagi yang telah saya panaskan di dalam microwave opis utk di jamah di dapati hampir-hampir basi.. tapi saya telan jugak sbb tak berapa pasti basi ke tidak...janganlah perut saya meragam pulak hari ini. saya dah praktik kan cara ini semenjak harga minyak naik dengan mendadak minggu lepas. katanya minyak tidak akan naik lagi dalam tahun ini, tapi bagaimana pula tahun depan?!! tak payahlah bising-bising buat press conference lagi kan, nak naik tu naik kan aje...telinga dah tebal nak dgr mcm-mcm alasan lagi...

oleh itu, marilah kita cuba berjimat selagi yang bole kerana mmg harga2 barang naik dgn mendadaknya. tadi kawan saya beli nasi dgn sedikit kuah asam pedas, ikan kembung goreng saiz sederhana & sebiji telur masin berjumlah RM5. katanya nak menolong orang miskin, tapi rasanya orang miskin makin catu makanan mereka... kais pagi & petang pun tak tentu dapat makan..

-sekian-

6 comments:

eLLy said...

emm nasib baik la opis aku nie makan tanggung .. if not pening gak kan

oli said...

saya balik makan kat rumah...
adik saya masak...

Rina dan Mia said...

eerrrkkk...opis saya jauh...umah pun jauhhh...hhuuwwaaaaaaaa

Sellynna said...

wah kalu begini lah rakyat malaysia, konfem ekonomi akan berkembang maju..

kalu camtu aku nak masak skali byk2, pstu lauk masuk peti ais yg paling atas, bila nak makan je hangat.. makan je hangat.. mesti sthn baru abis.. jimat kan???

nonnie78 said...

ehm.. bekfas je skang ni dh lambung ke rm3. pg besa aku mkn ns lemak biasa pun dh 1.20. lunch aku mkn roti yang bleh tahan 4 hari tu, ngan air teh (sponsored by company), ptg skit makan biskut marie (pn dh naik rega) ngan air milo (milo aku nyer sendiri). so, utk 4 hr dptlah jimat dlm rm5. tu pn rs cam x cukup je nk isi minyak full tank tuk wira aku tu.
korg rasa betul ke pm ngan tpm tu potong alowance dorg? kat paper tulis gempak je kan? sebaliknya kita tak tau.

-kami yang teraniaya-

Rina dan Mia said...

alerrr...kalo bujang kan lagi sonang, makan tok diri sndri jek!! mana bini 2-3-4 lagi HAMPEHHH!!!!! lom kalo sumer branak, hambek ko!!