Wednesday 22 April 2009

Sayu <(!_!)>

Hari ni ada cerita yang sayu


Malam semalam dalam pukul 10:30 kitorg 3 beranak sampai rumah. Bila aku bukak pintu perasan MIL takde kat dalam. Tgk selipar dia pun takde. Hubby kol MIL tapi hp dia tinggal kat rumah. Then hubby tipon pulak SIL, rupa2 MIL kat hospital sebab semput. Kitorg sikit terkilan sebab tak di beritahu. Takpelah, letak kat tepi je rasa terkilan tu sebab rasa lega sebab MIL dah kat hospital, SIL yang hantar.


Pagi tadi hubby cakap MIL kena tahan sebab semput. Aku setuju MIL dok hospital. Sekurang-kurangnya orang hospital yang lebih mahir untuk jaga MIL buat sementara ni. Cuma aku sayu je pagi tadi turun tangga nak mandi rasa sunyi je kat bawah. Selalu dengar MIL batuk, kadang-kadang bertegur sapa, MIL bukak astro oasis, dengar orang berzikir...tapi pagi tadi sunyi...


Aku ni bukanlah menantu yang baik, dan dah ada pun orang yang dengan terang-terang kata aku manusia yang jahat. Tapi aku juga manusia biasa yang ada perasaan dan rasa kasih sayang. Walaupun MIL hanya mertua, tapi walau baru 3 tahun duduk sama, makin kuat rasa sayang aku pada MIL wujud dalam hati aku. Perasaan yang tak perlu aku tunjuk-tunjuk depan orang.


Aku rasa sunyi bila dia takde. Aku doakan MIL cepat2 sembuh dari semput, cepat-cepat dapat keluar hospital & tidur kat katil sendiri.


-Salam-

2 comments:

nonnie78 said...

salam sab.

MIL tu kan ke sama macam mak kita jugak? kalau kita taat pada suami dan mak sendiri tapi derhaka pada mertua, tetap tak boleh masuk syurga.. biarlah apa pun orang nak kata, biarlah apa pun yang mertua buat kat kita, terima je lah.. ini hari dia, sok lusa hari kita pulak.. so, kalau tak nak terbalik kena batang idung sendiri, baiklah kita beringat masa sekarang ni, kan? ku skang pun kurang nak carik pasal ngan MIL sbb sama2 dah tua.. masa darah muda dulu layan juga tp dah tua dan dah beranak ni biarkan je lah.. tak kemana pun.

Rina dan Mia said...

yep..yep..betul tu! memang aku dok wat bodo je dgn "orang lain". tapi aku pun manusia, bohong kalau aku kata aku tak terasa hati...tapi dengan MIL aku tu, aku sayang. walaupun aku tak tunjuk kat dia, tapi dalam hati hanya ALLAH swt. saje yang tahu... bila duduk rumah mak aku, itulah mak aku dunia akhirat, bila duduk rumah MIL, dialah pengubat rindu aku pada mak aku sendiri...sama je, dua-dua pun emak betul tak?! aku sayang dua-dua.