Wednesday 23 January 2013

Minang Kajang

Salam.

Harini saya nak cerita fasal makan balik, lama tak cerita bab makan-makan ni. Suka makan kan?! Suka lah tu, lagi-lagi kalau orang yang belanja, paprik tawar pun jadik sedap.. Heheheee... Haritu kan, pusing-pusing town kajang cari kedai fotostet punyalah susah, pakej dengan jem dan takde tempat nak letak kereta lagik, hari yang panas jadik terik hokeh, akhirnya jumpa jua. Pastu macam biasalah kan, penat memandu mestilah lapokan, jadikan, cik abang sayakan, carilah tempat makan. Cari punya cari akhirnya dia ajak makan sate je. Biasalah dah namanya kat town kajang, mesti ler ke dataran sate tu. Petang tu kitorang makan kat Sate Kajang Zamzuri, duduk bawah pondok di terangi lampu kalimantang, romantis aaauukkk...

Inilah Restoran (panggil restoran ke?) Sate Kajang Zamzuri


Kitorang makan Sate Ayam, Sate Daging dan Sate Kambing. Sedaplah Sate Kambing dia, juicy... Yummy hokeh...


(pppssssstttt.... gendang gendut tali ke laut, kenyang perut layan dangdut.. heheheheee... Hado karaoke disudut taman aitelyu... kellassss ko jah!)


Tapi eh, dalam mood romantis tu ada gak kejadian tableyblah petang tu. Saya stenbai je kalau-kalau Mia buat hal, rupanya abah dia yang buat hal... Punya baek segelas neskepe o panas sampai kat meja, cik abang nak tolonglah alihkan gelas tu, adeeeehhhh... Cawan tu terbalik pastu tersiram kat saya nak cun ni, melompat bagai atlet lompat galah saya atas bangku batu yang sejuk nyaman tu.. Huhuhuhuhuuu.... Berderau darah mak, tapi opkoslahkan kena kontrol ayu gitu. Saya dengan muka yang mablesnya amek tisu lap suar, lap meja, lap bangku, lap hati (oh titak!)... But still Alhamdulillah, bukan kena kat Mia. Habis selipar saya yang kaler pelangi beli kat mydin langat tu bertakung neskepe o, nasib baik dalam keta ada air sebotol, ku basuh kaki gebu ku sampai hilang lekit. Jadinya, sepanjang perjalanan dari dataran kajang ke balakong dalam keta wangi je bau neskepe... hhhmmmm....

Oh titak, mandi kafein lah mak... huhuhuuuu

Cik abang saya kan dia kata dia lagi suka makan sate minang dari sate melayu ni (panggil sate melayu ke?). Sate minang ni selalunya datang dengan set nasi himpit, kuah kuning (kunyit ke?!) pastu tabur bawang goreng atas tu, letak pulak selalu atas daun pisang, so wangi dan menyelerakan. Tapi saya dgn Mia tak suka pulak. Masa first time cuba 2-3 tahun lepas tekak saya tabley nak terima, lagi-lagi masa tu kepala  tengah berdenyut-denyut sakit, paham-paham jelah betapa terganggunya mood ku di kala itu. Pastu dalam tahun lepas saya gi cuba lagi kat gerai yang sama, tapi masa ni kepala dah tak tingtong lagi, dan jengjengjeng... tekakku ini masih tabley terimalah. Tengok cik abang cikebung-cikebung cam berselero je makan, sebatang, dua batang, tiga batang, berbatang-batang lesap dia makan sampaikan saya tolak sate saya kat dia pun lesap... Alhamdulillah, jangan membazir ye tak?! Baguihlah ada 2 selera ni, 1Malaysiakan...

Ini ler rupanya sate minang, saya cuma suka 2 benda je kat sate minang ni, nasi himpit & bawang goreng... yumyum...
Sapa-sapa yang lom pernah cuba, ape kata cuti sok gi cuba. Kat kampung baru pun ada, kat langat pun ada, kat tempat lain saya tak tau... Cer google, cer google!

Wokei, saya pun nak gi makan. Niari bawa bekal nasi putih, sambal sardin + telur kicap... Alhamdulillah. Jemput makan ek!