Friday 7 August 2009

Influenza A H1N1

Assalamualaikum.

Mula-mula sekali aku nak ucapkan TAKZIAH kepada pihak keluarga yang telah kehilangan orang tersayang akibat influenza A H1N1. Al-fatihah.

Hingga semalam kat buletin utama tv3, jumlah korban akibat virus ni dah cecah 14 orang...sangat-sangat menakutkan ek. Minggu ni aku sendiri pun dah mc 1.5 hari. Aku rasa badan aku panas & ada batuk sikit. Mula-mula aku pegi klinik swasta, doktor kata aku batuk & ada potensi nak kena asma, pastu aku tak demam cuma badan kurang air jadi aku sendiri rasa badan tu panas. Alhamdulillah. Pastu batuk tak hilang lagi, aku gi pulak klinik kerajaan kat bdr tun razak tu, sama gak doktor cakap...alhamdulillah. Semalam aku dah mula pakai "mask" (dah macam doktor jalanan je rupa aku...:p). Asal kuar je dari opis & dari rumah aku siap-siap pakai..memula tu memang ler lemas, berpeluh-peluh...tapi terpaksa.

Makcik-makcik yang dok melepak tunggu nombor kena panggil kat klinik kerajaan tu kan main lagi rancak borak. Aku pasang gak telinga. Makcik-makcik tu kata "ni semua balasan tuhan. kat mana tuhan turunkan penyakit kat situlah ada masalah"...wallahu'alam. Setiap ujian yang dia turunkan tu DIA adakan rahmat di sebaliknya. Mungkin juga macam makcik tu kata, "amaran ALLAH swt.", wallahu'alam.

Harapan aku semoga banyaklah masjid-masjid dan surau-surau buat sembahyang hajat berjemaah supaya ujian ALLAH swt. ini segera berakhir. Kalau takde pun kita buatlah sendiri-sendiri kat rumah. Dan pakailah mask kalau keluar dari rumah. Kita usaha mana yang termampu, yang lain-lain kita tawakal kepada ALLAH swt. Insyaallah, dengan izin NYA.

Tapi jangan pulak kita lupa diri lepas semuanya dah selamat!

Salam sayang dari aku & keluarga. Semoga kita semua selamat dunia & akhirat, insyaallah.

Salam.

No comments: